Dagtrip naar de Mekong Delta. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sietse Jansma - WaarBenJij.nu Dagtrip naar de Mekong Delta. - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Sietse Jansma - WaarBenJij.nu

Dagtrip naar de Mekong Delta.

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Sietse

06 Maart 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Het is donderdagavond. We zijn met de slaap bus op weg naar onze volgende bestemmeling, Mui Ne. Een reis van 5 uren. Er is wifi aan boord, dus heerlijk onderuitgezakt besluit ik mijn reisverslagen maar eens bij te werken. Woensdagochtend maar weer eens vroeg op, want de bus vertrekt om 8 uur. We gaan naar de Mekong Delta. Die is erg dicht bevolkt en staat bekend als de "rice bowl " We nemen de oude weg zuidwaarts richting Ben Tre. Vlak langs de weg aan weerszijden bebouwing, vaak erg rommelig. Het is erg druk op de weg, we doen over 70 km ongeveer 2 uren. De Vietnamese gids, zelf afkomstig uit de Mekong Delta en voormalig leraar Engels, vertelt dat de gezinnen vaak erg kinderrijk zijn, tot soms wel 15. De kinderen hebben geen naam, maar worden in volgorde van geboorte nummer 1,2,3 etc genoemd. Als ze naar school gaan verandert dit pas, anders wordt het voor de onderwijzers te lastig. Als we buiten de stad komen wordt de bebouwing allengs minder dicht en zien we links en rechts rijstvelden. Opvallend is dat in de rijstvelden vaak tombes staan. Onze gids vertelt dat het hier gebruikelijk is om de overledenen te begraven in het rijstveld, of gewoon naast het huis in de tuin.
In Ben Tre, op de zuidelijke oever van de bovenloop van de Mekong, stappen we uit de bus. We maken een korte wandeling door het dorp en directe omgeving. We komen op een overdekte plaats, waar we van een orkestje originele Vietnamese muziek te horen krijgen. Dit onder het genot van een kopje heerlijke thee. Hierna maken we een korte wandeling naar een kanaal waar we instappen in een kleine smalle roeiboot waaree we een eindje over het kanaal geroeid worden. Aan weerszijden langs de oever zie je metershoge begroeiing van bamboe-achtige planten. We worden naar een fabriekje gebracht waar van kokosnoten caramelsnoep wordt gemaakt We krijgen een korte rondleiding en mogen ook een stukje caramel proeven. het is erg lekker en we besluiten een reep te kopen om mee te nemen naar huis. We krijgen een schaaltje met vers fruit o.a. ananas en jackfruit. Ook mogen we proeven van zgn. " Snakewine" Dit hout in dat in de fles een dode slang huist. Volgens de Vietnamezen is dit erg goed voor de vruchtbaarheid. Gezien de gezinsgroottes schijnt het te werken! Wij slaan de wijn maar over. Op een gegeven moment komt onze gids aan met een zak waaruit hij een python van ca. 2,5 meter lang tevoorschijn haalt. Wie dat wil krijgt de python om zijn/haar nek gedrapeerd. Wij zijn niet geinteresseerd. Een foto is voldoende. De slang wordt op een stoel neergelegd. Hij lijkt niet erg hongerig, een naast de stoel liggend hondje laat hij met rust. De hond schijnt dit trouwens ook te weten en blijft gewoon liggen.
Vervolgens gaan we aan boord van een grotere boot waar het hele gezelschap op kan. We maken een boottochtje over de Mekong. Dat is de langste rivier van Indo-China. In Vietnam splitst de rivier zich in twee hoofstromen en komt uiteindelijk op 9 plaatsen uit in de Zuid-Chinese Zee. De rivier is hier op sommige plaatsen meer dan 1 km breed. Midden in de rivier liggen meerdere eilanden, Wij varen naar 1 van deze eilanden waar we een lunch krijgen aangeboden. Onderweg zien we verschillende beladen boten langs de kant liggen. De bemanning ligt te slapen of te luieren. Ook zien we een vrouw en een jongen door het slik langs de kant waden. Zij zakken er tot aan hun knieen in weg en steken hun armen diep in het slik. De gids vertelt dat zij proberen paling te vangen die in het slik zit. Na de lunch worden we afgezet in My Tho op de noordelijke oever van de Mekong. De bus staat al klaar. We gaan via de snelweg terug Naar HCMC en zijn omstreeks 16 uur weer terug in ons hotel.

• 06 Maart 2014 - 22:19

Eline:

De scholen daar hebben vast geen last van krimp ;)

• 07 Maart 2014 - 21:53

Eline:

Zullen wij Judith, Kirsten en Amarens dan ook maar 1, 2 en 3 noemen? Wel makkelijk.

• 08 Maart 2014 - 16:17

Nummer 2:

Misschien is dat beter ja. Hoeven jullie ook niet meer 2x dezelfde naam te noemen alvorens op de goede uit te komen

• 08 Maart 2014 - 17:09

Moeder Van Nr. 2:

Niet zo bijdehand, nummer 2. We worden ook een dagje ouder.

• 08 Maart 2014 - 17:36

Nummer 3:

Zou inderdaad wel fijn zijn om niet meer Judith-uuh-Kirsten-uuh-hè-Amarens te heten. Is ook zo'n mond vol!

• 09 Maart 2014 - 21:51

Nummer 1:

Zo lang ik nummer 1 mag blijven vind ik het prima :)