Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sietse Jansma - WaarBenJij.nu Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Sietse Jansma - WaarBenJij.nu

Hanoi

Blijf op de hoogte en volg Sietse

18 Maart 2014 | Vietnam, Hanoi

Na een korte vlucht van ruim een uur komen we 's avonds omstreeks 22.15 uur aan in Hanoi. We hadden besloten niet nog eens 12 uren in de slaapbus te willen doorbrengen. Op het vliegveld staat een taxichauffeur ons al op te wachten, we hadden via het hotel vervoer geregeld. Het is nog eens een uur rijden naar het hotel, het vliegveld ligt een flink eind buiten de stad. Ons hotel ligt in het zgn. Old Quarter, in het centrum van de stad. Als we de volgende dag aan de hand van de Lonely Planet gids een wandeling maken door het centrum, valt ons op dat de winkels hier op soort gesorteerd lijken te zijn. Zo zijn er straten waar alleen maar ijzerwarenwinkels zijn, of alleen maar kruiden- , zijde- of juwelierswinkels etc. De wandeling begint in de Ngoc Son tempel die op een eilandje in het Hoan Kiem meer ligt. We komen o.a. langs het Water Puppet Theatre, een straatmarkt en een paar tempels waarvan 1 in een woning is.
Ook in Hanoi is het een drukte van belang. We horen later van een gids dat Hanoi 7 miljoen inwoners telt en 4 miljoen motorbikes oftewel lichte motoren tot 150 cc. Voor zover ze niet aan het verkeer deelnemen staan de stoepen er kriskras vol mee geparkeerd. Je moet daardoor vaak op de rijbaan lopen. Maar dat hadden we in de andere steden die we bezocht hebben ook al gezien.
We wilden eigenlijk ook naar het Ho Chi Minh mausoleum. Hier ligt Ho Chi Minh 10 maanden per jaar opgebaard, de overige 2 maanden is hij voor onderhoud in Rusland. Ho Chi Minh wordt in Vietnam als een soort heilige beschouwd, de toegangsregels zijn erg streng. Uiteraard is gepaste kleding vereist, maar ook is het bijv. verboden om te praten, foto's te maken of je handen in je zakken te steken. Om de 5 passen staat een geuniformeerde bewaker om hier op toe te zien. Het museum blijkt op zondag maar tot 11.00 geopend te zijn en op maandag is het helemaal gesloten.Dat betekent dat we een keuze moeten maken, want we willen ook nog een trip maken naar Ha Long Bay, een baai waar bijna 2000 rotseilanden uit het water omhoog steken. We besluiten dus het mausoleum te laten vervallen en boeken bij het hotel een trip voor 2 dagen. De receptioniste is erg behulpzaam, we mogen onze backpacks in het hotel achterlaten zodat we allen het noodzakelijke mee hoeven te nemen