Dalat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Sietse Jansma - WaarBenJij.nu Dalat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Sietse Jansma - WaarBenJij.nu

Dalat

Door: Sietse

Blijf op de hoogte en volg Sietse

11 Maart 2014 | Vietnam, Ðà Lạt

Na het bezoek aan Mui Ne reizen we door naat Dalat. We worden met een minibus voor het hotel opgepikt. De afstand naar Dalat is ruim 200 km en de rit zal ongeveer 5 uren duren. Dalat ligt op 1500 meter hoogte en er moet dus behoorlijk geklommen worden. Het wegdek is in erbarmelijke staat, er zittten grote gaten en kuilen in het wegdek. De chauffeur moet voortdurend van links naar rechts laveren om de grootste te ontwijken. Er zijn ook nog andere obstakels op de weg, een keer rijden we dwars door een kudde op de weg lopende koeien. Naarmate we hoger komen, krijgen we links en rechts prachtige uitzichten op bergen en diepe dalen. We krijgen nog motorpech ook, de chauffeur is gelukkig in staat om dit binnen enkele minuten te repareren. Een losgeschoten turboslang. Ik herken het probleem, we hebben dit tijdens een van onze vakanties ook een keer gehad. We komen omstreeks 18.00 uur aan. Kirsten heeft een hotel geboekt die vlak bij de uitstapplaats blijkt te zijn. De volgende dag heeft kirsten afgesproken met haar huisgenootje uit Kuala Lumpur die hier woont. Wij dachten in Dalat zelf, maar dat is dus niet zo. Ze blijkt ruim een uur op haar brommer te hebben moeten rijden. Ze heeft Kim, maar het is ons niet helemaal duidelijk of dat haar voor- of achternaam is. Ze wil ons een rondleiding geven door Dalat en met ons lunchen. Met dat laatste besluiten we gezien het tijdstip te beginnen. We nemen een Vietnamese noodlesoep, pho genaamd. Dit wordt geserveerd in zo'n grote kom dat we het allebei niet op kunnen. Hoe we ook aandringen, Kim staat er op om te betalen. We voelen ons wel wat bezwaard. Ze vertelt namelijk dat ze als lerares Engels ongeveer 250 dollar per maand verdient. Ze heeft er nog een baantje bij en ook haar man heeft 2 baantjes om het gezin met 2 kleine kinderen te kunnen onderhouden. Vervolgens lopen we naar de central market, dit is een overdekte markt met allerlei verschillende soorten winkeltjes. Ze heeft met een vriend gebeld en van hem een brommer voor ons geleend, zodat we enkele wat verder weg gelegen attracties kunnen bekijken. We gaan naar een bloemenpark en een themapark. Dalat is trouwens een van de mooiste steden die we tot nu toe gezien hebben. De stad is gesticht door de Fransen tijdens de koloniale periode vanwege het prettige klimaat. Vanwege de hoogte koelt het er 's avonds behoorlijk af. We zullen allebei verkouden Dalat verlaten.
Er staan nog veel gebouwen in de koloniale stijl en de stad oogt veel minder rommelig dan we op andere plaatsen gezien hebben.
Kim gaat na het bezoek aan de bloementuin weer naar huis. Ze moet nog lessen voorbereiden voor morgen, die beginnen trouwens om 07.15 uur. Ze nodigt ons uit om de volgende dag bij haar thuis te komen. We besluiten hier maar niet op in te gaan. We willen doorreizen naar Hoi An. Dat betekent dat we eerst met de bus naar Nha Trang moeten en daar moeten overstappen in de slaapbus naar Hoi An. De weg naar Nha Trang is gelukkig in veel betere staat dan de weg vanaf Mui Ne. We halen enkele malen zwaar beladen vrachtauto's in. Het zijn zo te zien voormalige Amerikaanse legerrtrucks die na de oorlog zijn achtergebleven. Ze zijn beladen met boomstammen die helemaal over de open cabine heen hangen. Chauffeur en bijrijder zitten gebukt met hun hoofd tussen de boomstammen. Als we in Nha Trang aankomen hebben we ongeveer 1,5 uur om te eten en even de benen te strekken. Om 18.30 uur vertrekt de slaapbus naar Hoi An. Dat bewaar ik maar voor het volgende verslag, wan dat is een verhaal op zich.